11 aprīlis 2023
Vēl viena lieta - es domāju, ka sabiedrībā tiek kultivēti faktiem neatbilstoši stereotipi jeb klišejas. Viens no tiem ir, ka mazās skolas nozīmē nekvalitatīvu izglītību. Tas nav fakts. Paskatāmies uz veiksmīgākajām skolām ar vislabākajiem skolēnu sasniegumiem - “top 10” vai “top 20” ir arī mazās lauku skolas. Nav tādu faktu, ka lielāka skola nozīmē augstāku kvalitāti. Mums ir atsevišķas lielās skolas ar dramatiski sliktiem rezultātiem. Viss ir atkarīgs no skolas vadības, no kvalificētu pedagogu piesaistes, no pašvaldības, kā tā atbalsta izglītību savā teritorijā, no vecāku izpratnes - no ļoti daudziem kritērijiem, kur galvenais nebūt nav skolēnu skaits. Ir daudz dažādu faktoru, arī transports līdz skolai. Tātad tas nav fakts, ka mazās skolas ir sliktas. Un, ja runājam, piemēram, par pierobežu, mēs jau varam aizslēgt visas skolas un visiem likt braukt divas stundas līdz skolai novada centrā. Bet vai tas nodrošinās šo pierobežas reģionu dzīvību, potenciālu un aizsardzības spēju? Taču nē. Tātad mēs veidojam politiku, kas ir vērsta uz absolūtu centralizāciju. Vai tas ir pareizi? Par to ir jābūt nopietnai diskusijai. Stipri reģioni nozīmē stipru Latviju.
No laikraksta “Neatkarīgā” saruna ar Saeimas priekšsēdētāju Edvardu Smiltēnu (“Apvienotais saraksts”).
