30 janvāris 2025
Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas OECD Izglītības inovācijas un pētniecības centrs CERI publicēja ziņojumu “Izglītību ietekmējošās tendences 2025”, kas atspoguļo globālās tendences izglītībā
Ziņojumā apskatītas tendences, kas norisinās pasaulē un ietekmē izglītību, piemēram, nevienlīdzību, sabiedrības polarizāciju, mākslīgā intelekta izplatību u.c., piedāvājot rīkus nākotnes scenāriju izpētei un uzsverot, ka izglītība ir izšķiroša labākas nākotnes veidošanai.
Ziņojums uzsver demokrātisko procesu skaidrošanas nozīmi izglītībā un pašas demokrātijas stiprināšanā. Nereti demokrātiju apdraud pieaugoša dezinformācija. Ziņojums uzdod jautājumu par stratēģijām, lai palīdzētu cilvēkiem labāk apgūt prasmes atšķirt faktus no viedokļiem, kā arī atšķirt patiesu informāciju no nepatiesas.
Scenārijos iezīmējas digitālās atkarības pieaugums un tehnoloģiju ietekme uz privātumu, kā arī sabiedrības dalība izglītības procesos. Pozitīvā nākotnes vīzijā palielinās līdzdalība, skolās notiek ciešāka sadarbība starp skolotājiem, skolēniem un kopienām, savukārt pesimistiskajā scenārijā – autoritārisma pieaugums un uzraudzība, izmantojot tehnoloģijas.
Veselības jomā par lielāko problēmu kļuvusi garīgā veselība, kā arī pieaug digitālās atkarības, jo īpaši atkarība no viedierīcēm. Gadu no gada palielinās pasaules ūdeņu piesārņojums. Šajā kontekstā izglītībai ir svarīga loma, palīdzot saprast, ka rūpes jāvelta ne tikai cilvēkiem, bet arī dabai un visām dzīvajām būtnēm.