Mācības vispārējās izglītības iestādēs 2025. gadā  sāka 223 696 skolēni, to akaitā 19 956 pirmklasnieki un 2196 bērni no Ukrainas un būs iesaistīti 26 222 pedagogi. 477 vispārējās izglītības iestādes būs  25 sākumskolas, 239 pamatskolas, 183 vidusskolas, 30 valsts ģimnāzijas, kā arī 37 speciālās izglītības iestādes un 76 privātās skolas. Profesionālajā izglītībā audzēkņu skaits aptuveni 28 000, ap 10 000 sāks mācības pirmajā kursā 53 profesionālās izglītības iestādēs.

Vispārējās pamatizglītības skolēnam būs jānokārto eksāmens latviešu valodā, svešvalodā un matemātikā. Vidusskolēniem jānokārto latviešu valodas, matemātikas un svešvalodas eksāmens vismaz optimālajā līmenī un divi eksāmeni no 14 piedāvātajiem augstākajā līmenī. Vidusskolas absolventiem būs jākārto jauns centralizētais eksāmens bioloģijā, ķīmijā vai fizikā optimālajā mācību satura apguves līmenī vai dabaszinībās vispārīgajā mācību satura apguves līmenī. Paredzēts samazināt obligāti kārtojamo augstākā līmeņa eksāmenu skaitu no diviem uz vienu un atcelt prasību iesniegt piekļuves materiālus centralizētajiem eksāmeniem padziļinātajos kursos. Eksāmenu svešvalodā 9.klasēm tiek piedāvāts organizēt kā monitoringa darbu. Pamatskolas absolventiem eksāmenā būs jāsasniedz vismaz 15% vērtējuma slieksnis.

Pamatskolas skolēni, kuri visos mācību priekšmetos saņēmuši gada vērtējumu ne zemāku par četrām ballēm, bet nav sekmīgi nokārtojuši vienu no eksāmeniem, varēs turpināt mācības arodizglītības programmā - ilgums ir trīs gadi, iegūstot trešā līmeņa profesionālo kvalifikāciju. Vienlaikus viņi apgūs arī attiecīgo mācību priekšmetu, lai mācību gada beigās atkārtoti kārtotu iepriekš nenokārtoto eksāmenu. 2024./2025.mācību gadā uz otru gadu tajā pašā klasē palika 1,7% no kopējā 1.-9.klašu skolēnu skaita jeb 3135 skolēnu.No tiem 9.klasē atkārtoti mācījās 1096 skolēni, kas veido 5,1% no visiem 9.klašu skolēniem.

.

Rada rīkus, kas jau pastāv un ir izmantojami

Esam jau pieprasījuši pamatot izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas platformas izveides lietderību un izmaksas, taču pašlaik zināmā mērā notiek manipulēšana ar šo jautājumu: Saeimas Pieprasījumu komisija norāda, ka viss jau ir izvērtēts un skaidrs, bet Izglītības, kultūras un zinātnes komisijā tiek skaidrots, ka lēmums vēl nav pieņemts un viss ir apspriešanas procesā. 21 miljons ir ļoti liela summa, tāpēc, ja ir vēlme apgūt šo finansējumu no ES fondiem, jābūt skaidram plānam un visām izmaksām — pamatotām. Taču šajā gadījumā plānotais līdzekļu izlietojums rada vietu jautājumiem, piemēram, papildus izglītības kvalitātes monitoringa sistēmai plānots izstrādāt arī rīku skolēnu un skolotāju labbūtības veicināšanai, taču šāds risinājums jau pastāv. Programmas „Erasmus+” projektā „Mācīt būt: atbalsts pedagogu profesionālajai izaugsmei un labklājībai sociāli emocionālās mācīšanās jomā” jau ir radīta tiešsaistes programma skolotāju profesionālās labklājības veicināšanai. Nav skaidrs, kāpēc IZM nevēlas izmantot jau pieejamu rīku, bet tērēt līdzekļus, lai radītu vēl vienu.

Sajūta, ka ES naudu drīkst tērēt, kā vien iegribas

IZM uzsver, ka izglītības kvalitātes monitoringa sistēma ir kritiski svarīga, lai vērtētu skolēnu sniegumu, analizētu pedagogu darba kvalitāti u. tml., taču tās lielā mērā ir pašas ministrijas funkcijas. Rodas jautājums, vai ministrija savas funkcijas necenšas pārnest uz minēto projektu. Ja 21 miljonu būtu plānots tērēt no valsts budžeta, visticamāk, finanšu ministrs tādu projektu nekad neapstiprinātu, taču, kad runa ir par ES līdzekļiem, daudziem politikas veidotājiem šķiet, ka šo naudu drīkst tērēt, kā vien iegribas.

Ministrijai mācību līdzekļi nav prioritāte

21 miljons izglītības kvalitātes monitoringa sistēmai ir dažu atsevišķu cilvēku ambīcijas, kas tiek apmierinātas laikā, kad visa nozare pieprasa finansējumu mācību līdzekļiem. Diemžēl ministrijai mācību līdzekļi nav prioritāte. Bija iespēja papildus iegūt 11 miljonus eiro, pārdalot līdzekļus no interešu izglītības vai atbalsta bērniem ar īpašām vajadzībām. Taču tas netika darīts, bet tagad 21 miljons eiro tiks veltīts tam, lai monitorētu to, kas jau tiek uzraudzīts starptautiskos pētījumos.

Neracionāli argumenti par starptautisko pētījumu neatbilstību

Viens no ministrijas skaidrojumiem, kāpēc nepieciešama izglītības kvalitātes monitoringa sistēma, ir tāds, ka Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas PISA pētījumi neesot precīzi. Paši sniedzam datus, līdzīgi kā citas OECD valstis, kuras, starp citu, šos pētījumus atzīst par objektīviem, bet tagad norādām, ka tie nav precīzi?

Šābrīža izglītības politika vedina uz sabrukumu, nevis izaugsmi. Līdzekļu apgūšana notiek nevis mērķtiecīgi, turklāt izvērtējot izmaksas un ieguvumus, bet apgūšanas pēc — lai apmierinātu atsevišķu personu ambīcijas. Protams, ir arī pozitīvie aspekti, piemēram, 2,6 % pieaugums pedagogu atalgojumam, tomēr atcerēsimies, cik smagi tas ir nācis un cik aktīvi pedagogu organizācijas ir strādājušas, lai to panāktu. Vai tiešām tas viss būs jāatkārto, lai panāktu finansējumu mācību līdzekļiem?

Sdaīsnāts no Reitingi.

Saeimas deputāta, pedagoga Česlavs Batņas raksts

Parīzē, Francijā, notika 55. Starptautiskā fizikas olimpiāde (IPhO), kurā piedalījās 406 skolēni no 89 valstīm. Latviju pārstāvēja pieci skolēni, kuru ieguldītais darbs sagatavošanās procesā vainagojies ar izciliem panākumiem – izcīnītas trīs bronzas medaļas un viens atzinības raksts.

Bronzas medaļas:

  • Kārlis Ģirts Karnītis (Rīgas Valsts 1. ģimnāzija)
  • Daniils Košeļevs (Jauno Līderu vidusskola)
  • Maksims Hodosevičs (Rīgas Valsts 1. ģimnāzija)

Atzinības raksts:

  • Romans Jemeļjanovs (Rīgas Valsts 1. ģimnāzija)

 

No 12. līdz 20. jūlijam norisinājās starptautiskā matemātikas olimpiāde (IMO 2025) Austrālijā, Sunshine Coast pilsētā Kvīnslendā, kurā Latvijas komandas dalībnieki ieguva bronzas medaļu un divas atzinības. IMO 2025 pulcēja 110 komandas no visas pasaules.

Olimpiādes rezultāti:

  • Bronzas medaļa  -Armands Tidriķis (Rīgas Valsts 1. ģimnāzija)
  • Atzinība - Kristaps Lāss un Luka Vladimirovs (Rīgas Valsts 1. ģimnāzija)

 

Bonnā, Vācijā, norisinājās Eiropas meiteņu informātikas olimpiāde (European Girls’ Olympiad in Informatics, EGOI 2025). Piedalījās 60 valstis – 52 klātienē un 8 attālināti.

Latvijas komandas ieguldītais darbs vainagojās ar panākumiem – pirmo reizi EGOI vēsturē Latvija ieguva trīs medaļas:

Sudraba medaļa: Diāna Stecka (Rīgas Valsts 1. ģimnāzija, Pirmā programmēšanas skola)

Bronzas medaļas: Jelizaveta Deņisova (Rīgas Valsts 1. ģimnāzija, Pirmā programmēšanas skola) un Kitija Kampiņa (RTU inženierzinātņu vidusskola, Pirmā programmēšanas skola)

Atzinības raksts:Madara Tidriķe (Rīgas Valsts 1. ģimnāzija, Pirmā programmēšanas skola).

Latvijas komandu olimpiādē vadīja Sandra Siliņa (komandas vadītāja) un Raivis Ieviņš (vadītāja vietnieks).

 

Pēc 2028. gada 1. septembra skolu direktori un viņu vietnieki, ja viņi šos administratīvos amatus pilda uz pilnu slodzi, vairs nedrīkstēs vadīt mācību stundas un veikt citus pedagogu pienākumus. To paredz valdībā pēcjāņu nedēļā pieņemtie noteikumi

Kontakti

Mālpils iela 9 , Rīga, Latvija, LV-1013
KARTE

Tālrunis: 22065101

Aptauja

Vai augstākā izglītībā notikusi reforma